titel-university
Op 18 november 2016 startte de Week van de Mediawijsheid. Deze mediawijze week werd afgetrapt met de MediaMasters University. In dit online college werden Roel van Niekerk en Ivo Duijsings, presentatoren van Mashup, geïnterviewd door Ajouad El Miloudi over het thema van dit jaar: ‘Feit, Fake of Filter: Hoe word jij beïnvloed?’. Als journalisten kennen zij als geen ander het belang van feiten checken. Wat zijn hun ervaringen? Zijn zij weleens in een hoax getrapt? En hoe gaan journalisten om met de grote stroom van informatie, bijvoorbeeld rondom de verkiezingen?

Goed oplettende kijkers kregen bovendien een gouden tip voor een van de vragen in de finale van de MediaMasters Game. Het college was via een livestream te volgen en is op deze pagina terug te bekijken. Ook was er de mogelijkheid om tijdens de livestream vragen te stellen aan Ajouad, Roel en Ivo. Dit werd massaal gedaan en er zijn wel 4500 vragen binnengekomen. Het was te veel om allemaal te behandelen tijdens de livestream en daarom is er een top tien geselecteerd. Deze top tien is terug te lezen onderaan de pagina.


Ajouad El Miloudi


Top 10 vragen MediaMasters University

Media spelen een steeds grotere rol in ons dagelijks leven en wij vinden het daarom belangrijk dat je leert hoe je op een leuke en veilige manier om kunt gaan met media. Dit wordt ook wel mediawijsheid genoemd. Door het spelen van MediaMasters de Game, kun je op school met de hele klas leren over media én mediawijsheid. En we hopen natuurlijk dat jullie er vervolgens vaker aan de mee aan de slag zullen gaan in de klas. Dat kan door mee te doen aan de MediaMasters Club maar ook met ander mediawijs lesmateriaal dat jullie (hebben leren) kennen. De MediaMasters Game wordt sinds 2011 gespeeld en ieder jaar schrijven zich meer scholen in Nederland in. Dit jaar is het alweer de zesde editie en doen er meer dan 150.000 kinderen mee! Daar zijn we erg trots op. En wisten jullie dat we ook in België MediaMasters aan het uitproberen zijn?
Elk jaar organiseert Mediawijzer.net de Week van de Mediawijsheid om kinderen en jongeren mediawijzer te maken. In deze week wordt ook de MediaMasters Game gespeeld. Dit jaar is het thema van de Week van de Mediawijsheid “Feit, Fake of Filter: Hoe word jij beïnvloed?”. Dit is een belangrijk thema dat gaat over het effect van de media op onszelf en onze wereld. Want wij krijgen dagelijks met heel veel verschillende soorten media te maken. Denk maar aan televisie, kranten, en natuurlijk sociale media, zoals Twitter, Facebook en Instagram. Op een dag zie je zoveel verschillende mediaberichten, dat het soms moeilijk is om te herkennen of een bericht nou eigenlijk echt (feit) of nep (fake) is. Door het thema van dit jaar wordt hier aandacht aan besteed.
De presentatoren van Mashup hebben tijdens het college van de MediaMasters University een aantal tips gegeven over hoe je kan controleren of iets echt of nep is. Allereerst kun je op sociale media kijken naar de persoon die het bericht heeft verstuurd. Staat er op Twitter of Facebook een blauw vinkje bij? Dan is de persoon “verified” en dus echt. Toch is het goed om op nog meer dingen te letten.

Zo heb je in MediaMasters University geleerd wat een filterbubbel is. Het is ook belangrijk om ook over jouw mening na te denken en om uit je eigen filterbubbel te stappen. Wat zijn de feiten en wat is jouw mening? En heb je ook naar mening van andere mensen geluisterd die er misschien anders over denken? Als je informatie over iets zoekt probeer dan ook eens naar een andere website gaan. Wat zeggen zij en klopt dit met het andere bericht? Ook kun je een bericht zelf nog eens nazoeken in een zoekmachine. Schrijven grote en bekende nieuwssites erover? Dan kun je er van uitgaan dat het gaat om een echt bericht.

Het is ook slim om na te denken over wat de boodschap is die iemand probeert mee te geven. Wie heeft het gemaakt en wat zijn de bedoelingen? Wil de maker dat je bijvoorbeeld ergens boos over wordt? Vaak gebruikt een maker verschillende technieken om je emotie te raken. Ze laten niet alles zien of ze overdrijven juist. Soms maken ze ook gebruik van BN’ers om jou te overtuigen. De boodschap is dan misschien wel waar, maar niet helemaal compleet.

Blijf vooral altijd zelf goed nadenken. Als dingen té mooi zijn of heel gek zijn, zijn de berichten vaak niet waar.

Allereerst kunnen mensen nieuws dat niet waar is verspreiden om aandacht te vragen voor een bepaald onderwerp. Dit was bijvoorbeeld het geval bij ‘De Grote Donorshow’ van BNN, een van de voorbeelden tijdens het college van de MediaMasters University.
Ook kan het zo zijn dat bepaalde mensen of websites geld willen verdienen met het verspreiden van nepnieuws. Als een nep nieuwsbericht een hele grappige titel heeft, zullen meer mensen op het artikel klikken waardoor de nieuwsaanbieders geld kunnen verdienen. Blijf dus altijd zelf goed nadenken bij het lezen van nieuwsberichten.
Door het nieuws te volgen weet je wat er in de wereld om je heen gebeurt. Bij grote nieuwsorganisaties werken journalisten die het nieuws moeten checken. Is het nieuws wel echt? Als je het nieuws volgt op bijvoorbeeld de televisie of in de krant, ga je er van uit dat het nieuws waar is. Het is de taak van journalisten om de samenleving te informeren.
Maar tegenwoordig kun je ook op sociale media, zoals bijvoorbeeld op Facebook, nieuws tegenkomen. Iedereen kan op sociale media berichten plaatsen en dus nieuws verspreiden. Maar soms zijn deze berichten niet helemaal waar… Dus nogmaals de tip: blijf zelf goed nadenken over de nieuwsberichten die je tegenkomt en kijk van wie het bericht afkomstig is.
Pesten via sociale media wordt ook wel cyberpesten genoemd. Als je ziet dat er online sprake is van cyberpesten kun je zelf een aantal dingen doen. Neem allereerst iemand in vertrouwen. Vertel wat je online hebt gezien en vraag om hulp. Je kan je meester of juf om hulp vragen, maar ook je ouders of een andere volwassene. Bewaar alle mails, berichtjes of filmpjes die je ziet. Sla ze op of maak er screenshots of foto’s van. Dit kan dienen als bewijsmateriaal. Reageer zelf niet op de mails, berichtjes of filmpjes, maar vraag of degene die aan het pesten is kan stoppen. Blokkeer vervolgens degene die je lastig valt. Je juf of meester kan ook eens dit dossier bekijken voor tips en informatie over cyberpesten.
Hacken betekent dat mensen op het internet jouw gegevens stelen. Ze proberen toegang te krijgen tot je persoonlijke gegevens en je computer. Het kan soms best moeilijk zijn om te zien of je bent gehackt. Let op ongewone activiteiten op je computer. Worden er bijvoorbeeld gekke berichtjes gestuurd vanuit jouw Twitteraccount? Dan ben je misschien gehackt. Als je bent gehackt, kan je het beste zo snel mogelijk al je wachtwoorden veranderen (kies een wachtwoord met letters, cijfers én andere tekens zoals @ of _). Ook kun je je telefoon of computer updaten en om advies vragen bij vrienden en familie.
Cookies zijn geen eetbare koekjes, maar kleine bestandjes die door een website op je computer worden gezet. Cookies verzamelen gegevens over jou en over je surfgedrag op het internet. Cookies kunnen heel handig zijn: zo kunnen ze bijvoorbeeld je wachtwoord onthouden en zorgen ze ervoor dat de website die je bezoekt goed werkt. Maar cookies kunnen ook je privacy schenden. Dankzij cookies kunnen bedrijven weten wat jij doet op het internet.

Mashup is een nieuwsprogramma van de NOS en is pas op 31 augustus 2016 begonnen. De jongens van Mashup werken zelf wel al langer bij de NOS. Roel werkt sinds 2012 bij de NOS en Ivo sinds 2013.
Als je op sociale media een bericht ziet dat niet waar is of mensen beledigt kan je deze rapporteren bij Facebook of Instagram. Facebook of instagram kan dan beslissen of deze melding terecht is en het bericht verwijderen. Anderen kunnen een bericht niet verwijderen. Je kan natuurlijk wel zelf bepalen hoe je hiermee om gaat. Je kan het bericht bijvoorbeeld negeren.