Ambassadeurs MediaMasters bekend: deze jonge experts maken kinderen mediawijzer

3 oktober 2019Dit jaar verbinden maar liefst vier vakprofessionals zich als ambassadeurs aan MediaMasters, de serious game waarbij leerlingen uit groep 7, 8 en de brugklas spelenderwijs kennismaken met de kansen en gevaren van (digitale) media. Tijdens de 10e editie van de Week van de Mediawijsheid zetten presentatrice en journaliste Samya Hafsaoui, eerste officiële FIFA eSporter van AZ Aristote Ndunu, Nederlands jongste ethisch hacker Jurre Groenendijk en TekkieWorden-vlogger Roos Cocolien Steigenga zich in om leerlingen mediawijzer te maken. Vier uiteenlopende ambassadeurs, die allemaal op verschillende manieren te maken hebben met media en daarom vanuit hun eigen invalshoek kunnen bijdragen aan de bewustwording rondom digitale kansen, risico’s en balans.

Sarah Hijmans, inhoudelijk producent van MediaMasters: “Deze jongeren zijn op een inspirerende manier bezig met (digitale) media en kunnen daarom voor kinderen een voorbeeld zijn. We zijn daarom super trots dat zij zich dit schooljaar aan MediaMasters willen verbinden!”

Journaliste en presentatrice Samya Hafsaoui – De 25-jarige journaliste en presentatrice Samya kreeg bekendheid bij het grote publiek door haar rol als tafeldame in De Wereld Draait Door. Inmiddels is ze een van de presentatoren van talkshow Na het Nieuws. “Ik vind dat iedereen het recht heeft om te leren hoe je veilig, makkelijk en slim met media om kunt gaan.”

Ethisch hacker Jurre Groenendijk – De jongste ethisch hacker van Nederland Jurre Groenendijk geeft lezingen bij bedrijven over zijn ervaringen met hacken en geeft daarbij tips hoe zij zichzelf kunnen beveiligen. Jurre geeft zelf aan cyberveiligheid heel belangrijk te vinden. Om die reden gaat Jurre ook langs op scholen door het hele land om te vertellen hoe je je hack talent inzet voor iets goeds. Zo draagt hij zijn steentje bij aan meer bewustwording rondom ethisch hacken en mediawijsheid.

Vlogger Roos Cocolien Steigenga – Vlogger en programmeur in opleiding Roos: “We leven in een digitaal tijdperk en mediawijsheid is daarom super belangrijk! Het lijkt mij dan ook super tof om met mijn inzet heel Nederland een beetje mediawijzer te maken. Voor mij als vlogger is het belangrijk om de juiste keuzes te maken in wat ik wel of niet deel, hoe ik relevante content bedenk, maar ook vooral hoe ik media in mijn voordeel kan gebruiken.”

E-Sporter Aristote Ndunu – Aristote vertelt waarom hij het belangrijk vindt om zijn bijdrage te leveren aan meer bewustwording rondom gaming en mediawijsheid: “Ik vind het belangrijk dat kinderen verantwoord omgaan met media. Zelf heb ik ook dagelijks te maken met donaties van jonge fans (als tegenprestatie wordt hun naam tijdens het streamen genoemd) die misschien niet bewust nadenken over hun acties of gedrag.”

Week van de Mediawijsheid 2019: Aan of uit?

Het hoogtepunt van MediaMasters is de landelijke wedstrijd die wordt gespeeld tijdens van de Week van de Mediawijsheid (8 t/m 15 november 2019). De campagne is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid om landelijk aandacht te vragen voor het belang van mediawijsheid voor jong en oud. De jaarlijkse campagneweek wordt voor het 10e jaar op rij georganiseerd en heeft als thema ‘Aan of uit?’. Met dit thema richt Netwerk Mediawijsheid zich op de manier waarop en wanneer we media inzetten. Hoe helpen apps, chats en digitale tools ons in het leven? En wanneer zit technologie ons juist in de weg? Wanneer kies jij om aan of uit te staan? Activiteiten gedurende deze week dagen jong en oud uit om te reflecteren op het eigen mediagebruik én de eigen vaardigheden. Kijk voor meer informatie op www.weekvandemediawijsheid.nl en www.mediamasters.nl

MediaMasters voor vo

In 2018/2019 is er een pilot gestart voor MediaMasters in het eerste jaar van het voortgezet onderwijs (eerstejaars brugklassen). De resultaten van deze pilot waren zodanig gunstig, dat er in 2019/2020 voor gekozen is MediaMasters geheel open te stellen voor brugklassen in het voortgezet onderwijs. Brugklassen spelen precies dezelfde versie van MediaMasters als het primair onderwijs maar hebben een eigen competitie en ranglijst. Bovendien is er dit jaar ook een extra opdracht voor leerlingen in het voortgezet onderwijs die ze individueel – buiten de klassikale game – kunnen uitvoeren.

Deel dit bericht