Algemene vragen

MediaMasters brengt het gesprek op gang tussen leerlingen, ouders en leerkrachten over sociale media, reclame, informatievaardigheden, programmeren, games, cyberpesten, vloggen, beeldvorming, virtual reality en online gedrag.

MediaMasters bestaat uit twee onderdelen: de Game en de Club.

MediaMasters Game
De MediaMasters Game is een crossmediale game voor in de klas en thuis. Spelenderwijs maken de leerlingen kennis met de kansen en de gevaren van media. De leerlingen moeten met elkaar laten zien welke mediavaardigheden zij in huis hebben om de game tot een goed einde te brengen.

Leerlingen worden vijf speldagen uitgedaagd om de hoofdrolspelers in de game te helpen. Hiervoor moeten zij in de klas en thuis MediaMissies volbrengen. Dat zijn vragen en opdrachten die te maken hebben met thema’s op het gebied van mediawijsheid. De klas die de meeste punten scoort mag zich de meest mediawijze klas van Nederland noemen en wint mooie prijzen. Iedere leerling ontvangt aan het einde van de week een MediaMasters diploma.

MediaMasters Club

Een klas die lid is van de MediaMasters Club heeft het gehele schooljaar toegang tot extra MediaMissies en opdrachten. De club gaat iedere twee maanden op een laagdrempelige manier in op een actueel thema rondom media en mediawijsheid.

MediaMissies en opdrachten in MediaMasters worden samengesteld uit het aanbod van netwerkpartners van Mediawijzer.net.

MediaMasters biedt scholen een laagdrempelige manier om kennis te laten maken met mediawijsheid in de klas. Kinderen worden spelenderwijs bewust van het eigen online gedrag en moeten bewijzen hoe mediawijs ze zijn. MediaMasters heeft tot doel alle leerlingen in groep 7 en 8 een basisniveau mediawijsheid mee te geven.

Tijdens uitdagende opdrachten moeten kinderen overleggen, samenwerken, zelf media maken, media interpreteren en nemen zij het eigen mediagedrag onder de loep. Zo worden zij met én van elkaar mediawijzer.

MediaMissies en opdrachten in MediaMasters worden samengesteld uit het aanbod van netwerkpartners van Mediawijzer.net. Doordat echte mediakanalen (bestaande kranten, tv-programma’s, sociale media, sites van mediapartners) worden meegenomen in het verhaal, wordt bewust de scheidingslijn tussen realiteit en fictie vervaagd. Hierdoor komen de mogelijkheden en mogelijke risico’s van media opeens we heel ‘gevaarlijk’ dichtbij.

Leerdoelen van de MediaMasters Game

  • Kritisch leren kijken naar media en snappen hoe deze werken (analyse)
  • Het effect (bedoeld of onbedoeld) van media ervaren en begrijpen (bewustzijn)
  • Inzicht krijgen in hun eigen mediagedrag (privacy en respect)
  • Praten over media, thuis en in de klas (dialoog)
  • Zelf media kunnen inzetten en maken (creatie)

De leerdoelen van de Game zijn gebaseerd op het Mediawijsheid Competentiemodel.

MediaMasters is speciaal ontwikkeld voor groep 7 en 8 van de basisschool. De leerdoelen, het niveau, de inhoud, de wijze- en toon van communiceren zijn zorgvuldig op 10-12 jarigen afgestemd.

Speciaal onderwijs
Ook dove en slechthorende kinderen kunnen meedoen aan de MediaMasters Game en Club. De Game is ondertiteld en wordt sinds 2016 ook ondersteund met gebarentaal. De MediaMasters Club bevat geen filmische verhaallijn of competitie-element en is qua tijd naar eigen inzicht te doorlopen. Het is mogelijk om een Clubmoment te pauzeren en op een later moment verder te gaan. Hierdoor kan de MediaMasters Club ook door leerlingen uit het speciaal (basis)onderwijs naar eigen inzicht van de leerkracht worden gebruikt. Het speciaal onderwijs heeft sinds 2016 een eigen eindklassement met een bijbehorende prijs.

bso’s
Buitenschoolse opvang met kinderen uit groep 7 en 8 kunnen meedoen aan MediaMasters. Tijdens de MediaMasters Game worden de score’s van de bso’s niet opgenomen in de ranglijst van deelnemende reguliere scholen. De MediaMasters Club heeft geen competitite-element.

pabo- en mbo-studenten
Ook pabo- en mbo-studenten die het onderwijs in willen, zijn welkom om deel te nemen. De scores van pabo- en mbo-studenten zullen niet meetellen in de ranglijst van deelnemende reguliere scholen en spelen dus niet mee voor het reguliere eindklassement van de MediaMasters Game. Loop je in november stage in groep 7 en/of 8 en wil je met jouw klas meedoen aan de MediaMasters Game? Registreer je dan als ‘leerkracht basisonderwijs’ om mee te strijden voor de prijzen. De MediaMasters Club heeft geen competitite-element.

Overige aanvragers (bijvoorbeeld bibliotheken, mediacoaches en leerkrachten uit het voortgezet onderwijs) kunnen buiten het reguliere eindklassement mee doen met de MediaMasters Game door zich in te schrijven als professional. De MediaMasters Club heeft geen competitite-element.

Er is één versie van MediaMasters Game en de MediaMasters Club. Het spel is dus voor groep 7 en 8 hetzelfde.

Ieder jaar vernieuwt Mediawijzer.net de Game, dus het is geen probleem om leerlingen twee jaar achter elkaar mee te laten spelen.

Mediawijzer.net biedt iedere twee maanden een nieuwe MediaMasters Club aan met een nieuw thema. Thema’s blijven minimaal een jaar online beschikbaar.

Er zijn 2 soorten MediaMissies: de klassikale en de thuismissies. Thuismissies zijn optioneel. Wanneer leerlingen MediaMissies volbrengen, kunnen ze tijdens de MediaMasters Game jokers verdienen. Deze jokers kunnen ze op de vijfde speldag, de finaledag, in het klassikale spel inzetten. Met de MediaMasters Club zijn geen jokers te verdienen.

MediaMissies en overige opdrachten in MediaMasters worden samengesteld uit het aanbod van netwerkpartners van Mediawijzer.net.

MediaMasters Game
De MediaMasters Game bestaat uit vijf klassikale speldagen van ongeveer 1 uur en is dit jaar te spelen van 17 t/m 24 november. Er is dus een rustdag in te vullen naar voorkeur. De vijfde speldag is de finaledag en moet gespeeld worden vóór 12.00 uur op vrijdag 24 november. De finale kan pas gespeeld worden als de eerdere speldagen doorlopen zijn. Er kunnen meerdere speldagen achter elkaar doorlopen worden. Op de thuispagina van de MediaMasters Game kunnen leerlingen ook buiten schooltijd opdrachten uitvoeren die wisselend meer of minder tijd kosten en een joker kunnen opleveren voor in de finale. Daarnaast is er extra lesmateriaal voor in de klas optioneel beschikbaar zoals de Nieuws in de klas opdrachten om de week nog mediawijzer te maken.

MediaMasters Cub
Een thema uit de Club duurt ongeveer 45 à 60 minuten. 2 weken voorafgaand aan de club ontvangt de leerkracht een vooraankondiging per e-mail. Tijdens de les kan de Club op elk gewenst moment gestopt worden om op een later tijdstip verder te gaan. De website onthoudt waar de klas is gebleven. Wil je extra aandacht besteden aan een bepaald thema? Bij elke Club zijn verdiepingsopdrachten beschikbaar. Deze vallen buiten het tijdspad.

Kinderen groeien op in een wereld vol media. Dit betekent niet dat zij ook wijs met media om kunnen gaan. Elk jaar opnieuw worden daarom scholen, ouders en mediamakers opgeroepen kinderen te ondersteunen. MediaMasters brengt het gesprek op gang tussen leerlingen, ouders en leerkrachten over sociale media, reclame, informatievaardigheden, programmeren, games, cyberpesten, vloggen, beeldvorming, virtual reality en online gedrag. Daarnaast kunnen ouders op de MediaMasters Wall bekijken wat hun kinderen tijdens MediaMasters bezig houdt.
Nee. De MediaMasters Game en de MediaMasters Club, plus alle geleverde materialen, wordt gratis aangeboden.

Als een school kopieën wil maken van lesmateriaal of onderdelen wil downloaden, printen en/of kopiëren, is dat voor eigen rekening.

Ja. Alle kinderen die de MediaMasters Game spelen, behalen de titel ‘MediaMaster’. Het diploma krijgen ze aan het einde van de Week van de Mediawijsheid uitgereikt. De Game heeft tot doel alle leerlingen in groep 7 en 8 een basisniveau mediawijsheid mee te geven.
Nee, de MediaMasters Game en de MediaMasters Club worden in een beschermde omgeving gespeeld.
Leerkrachten
Bereid je goed voor op de MediaMasters Game door je klas voor 10 november 2017 aan te melden. Alleen dan ontvang je gegarandeerd alle informatie die nodig is om van de MediaMasters Game een succes te maken.
Voorafgaand aan iedere nieuwe MediaMasters Club ontvang je een instructiemail met downloads voor werkbladen, aanvullende informatie en instructies om de MediaMasters Club goed te laten verlopen.

Leerlingen
MediaMasters is onafhankelijk van niveau, voorkennis en achtergrond te spelen. De MediaMasters Game kan wel leuker en spannender worden als er in de maanden vooraf al aandacht is geweest voor mediawijsheid. Gebruik hiervoor de beschikbare thema’s van de MediaMasters Club of gebruik het lesmateriaal van netwerkpartners van Mediawijzer.net. Een overzicht is te vinden op mediawijsheid.nl/lesmateriaal.

MediaMissies en opdrachten in MediaMasters worden samengesteld uit het aanbod van netwerkpartners van Mediawijzer.net.

Doelstellingen MediaMasters voor leerlingen:

  • Kritisch leren kijken naar media en snappen hoe deze werken (analyse)
  • Het effect (bedoeld of onbedoeld) van media ervaren en begrijpen (bewustzijn)
  • Inzicht krijgen in hun eigen mediagedrag (privacy en respect)
  • Praten over media, thuis en in de klas (dialoog)
  • Zelf media kunnen inzetten en maken (creatie)

De leerdoelen van de game zijn gebaseerd op het Mediawijsheid Competentiemodel.

Ja. De MediaMasters Game moet worden gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid van 17 t/m 24 november 2017. Het is niet mogelijk het spel in een andere week te spelen, omdat het verhaal dan al verklapt is.

De thema’s uit de MediaMasters Club blijven een jaar online beschikbaar. De Club bevat geen filmische verhaallijn of competitie-element en is qua tijd naar eigen inzicht te doorlopen. Het is mogelijk om een Clubmoment te pauzeren en op een later moment verder te gaan.

De MediaMasters Game en de MediaMasters Club worden gemaakt voor groep 7 en 8. Dit betekent dat het niveau en de verhaallijn worden aangepast op leerlingen in de leeftijd van 10 – 12 jaar. De keuze om de game met een combinatieklas 6/7 te spelen laten we over aan de leerkracht. We kunnen namelijk niet garanderen dat het niveau en de verhaallijn aansluiten op het niveau van de leerlingen uit groep 6. Uit ervaring weten we wel dat er scholen zijn die zonder problemen meedoen met een combinatieklas 6/7 aan MediaMasters.

Indien je beslist om de Game of de Club met de combinatieklas te spelen, kun je deze inschrijven als groep 7.

 

Vragen over het aanmelden

Aanmelden voor de MediaMasters Game en de MediaMasters Club kan eenvoudig door tijdens het aanmeldproces het vinkje ‘Ja, ik wil e-mails ontvangen over de MediaMasters Game’ en ‘Ja, ik wil e-mails ontvangen over de MediaMasters Club’ aan te vinken. Je ontvangt dan automatisch een e-mail als er informatie over de Game of Club beschikbaar is.

1. Ga naar Mijn MediaMasters
2. Activeer Mijn MediaMasters
3. Doorloop het aanmeldformulier en meld je klas aan

Heb je al een Mijn MediaMasters account?
Je kunt dan eenvoudig de klas voor schooljaar 2017/2018 aanmelden op je persoonlijke dashboard van Mijn MediaMasters met de knop ‘nieuwe klas aanmelden’.

Ja, je kan als leerkracht met meerde groepen 7 en 8 de MediaMasters Game en de MediaMasters Club spelen. Meld wel iedere klas apart aan.

Aanmelden van extra klassen kan heel gemakkelijk via Mijn MediaMasters.

Om in het nieuwe schooljaar deel te nemen aan MediaMasters is het een vereiste om een nieuwe klas aan te melden.
De klassen van schooljaar 2016/2017 worden gearchiveerd en kunnen niet meer mee spelen aan de MediaMasters Game schooljaar 2017/2018.
Alleen leerkrachten die administrator zijn, kunnen de schoolgegevens aanpassen in Mijn MediaMasters. Ben je geen administrator? Kijk dan bij het kopje ‘leraren en begeleiders’ om te zien wie de administrator van jouw school is en informeer hem/haar om de gegevens aan te passen. De administrator heeft ‘schrijven’ achter zijn/haar naam staan.

Ja, ook klassen van de bso en speciaal onderwijs mogen meedoen aan de MediaMasters Club en de MediaMasters Game. Bso klassen spelen alleen niet mee in het reguliere eindklassement van de MediaMasters Game en kunnen dus geen prijzen winnen. Klassen uit het speciaal onderwijs hebben dit jaar een eigen eindklassement en maken ook kans op een speciale prijs.

Ben je student aan de pabo of het mbo, wil je later het onderwijs in en ben je benieuwd wat MediaMasters precies is? Ook dan kun je kosteloos meespelen op individuele basis en zonder mee te spelen in het reguliere eindklassement. Meld je aan via het aanmeldformulier en geef aan dat je pabo- of mbo-student bent. Je krijgt beschikking over dezelfde achtergrondinformatie als de deelnemende scholen. Een digibord is dan niet nodig. Loop je in november stage in groep 7 en/of 8 en wil je met jouw klas meedoen aan de MediaMasters Game? Registreer je dan als ‘leerkracht basisonderwijs’.

Het kan zijn dat er in een reguliere basisschoolklas een dove en/of slechthorende leerling zit. Desondanks meld je deze klas aan als basisonderwijs. Alleen klassen specifiek van scholen voor speciaal onderwijs melden zich aan als speciaal onderwijs.

De MediaMasters Game kan altijd met een doventolk gespeeld worden.

Mijn MediaMasters is je persoonlijke dashboard voor de MediaMasters Game en de MediaMasters Club.

Je kunt hierin eenvoudig en overzichtelijk je klas(sen) aanmelden, gegevens aanpassen, andere leerkrachten toegang geven en de score van je klas(sen) bijhouden.

1. Ga naar Mijn MediaMasters
2. Activeer (eenmalig) je account
3. Daarna kun je klas(sen) aanmelden
4. Je ontvangt automatisch meer informatie en updates via e-mail
Tijdens het aanmeldproces wordt gevraagd of Mediawijzer.net e-mails mag versturen over MediaMasters. In deze informatieve e-mails staat de laatste informatie met betrekking tot de MediaMasters Game en de MediaMasters Club.. Om up-to-date te blijven over de MediaMasters Game en/of Club is het ontvangen van informatie noodzakelijk. Je ontvangt in deze e-mails informatie over thema’s, het spelverloop, handleidingen, belangrijke data en downloadbare materialen zoals werkbladen en het diploma voor de MediaMasters Game.

In ‘tips en tools’ op Mijn MediaMasters krijgen leerkrachten in aanloop naar MediaMasters toegang tot een uitgebreide spelhandleiding en beschikbare downloads zoals het MediaMasters-diploma.

MediaMasters is gericht op Nederlandse scholen. Er wordt samengewerkt met Nederlandse media zoals televisieprogramma’s en kranten, die een inhoudelijke rol in het spel spelen. Op het moment dat een school zich buiten Nederland bevindt, kan het mogelijk zijn dat de game niet optimaal te spelen is. Deelname is toegestaan (schrijf je in als professional), maar een garantie voor het goed kunnen volbrengen van de game kunnen we helaas niet geven.

In Vlaanderen is er dit jaar ook de mogelijkheid om mee te doen aan ‘De Schaal van M‘.

 

Technische vragen

Nee, het klassikale gedeelte van de MediaMasters Game en de MediaMasters Club kunnen niet op een tablet of smartphone worden gespeeld. Dit gedeelte vereist een digibord.

De onderdelen van de Game en de Club die thuis worden gespeeld, kunnen wél op tablet of smartphone worden gedaan.

In de klas is voor de MediaMasters Game en de MediaMasters Club alleen een digibord met computer en snel internet nodig. Mediawijzer.net raadt aan van tevoren te testen of de internetverbinding snel genoeg is om de filmpjes af te spelen.
Ja, dan kun je ook meedoen aan de MediaMasters Game en de MediaMasters Club.
Voor vragen en problemen tijdens het spelen van de MediaMasters Game of de MediaMasters Club kan je een e-mail sturen naar info@mediamasters.nl met als onderwerp ‘MediaMasters Game’ of ‘MediaMasters Club’.

Ervaar je tijdens het spelen van de MediaMasters Game, tussen 17 en 24 november, storingen of heb je dringende, technische vragen? Dan kun je contact opnemen met de helpdesk.

  • Bel de helpdesk op 020 334 37 87
  • Is de lijn bezet? Bel dan 020 337 53 62

Deze nummers zijn alleen bereikbaar op werkdagen tijdens kantooruren.

Als leraar kun je met je eigen inloggegevens van Mijn MediaMasters de Game of de Club starten en met je klas doorlopen. Als klas heb je met je klassennaam en wachtwoord toegang tot de MediaMasters Wall en tijdens het spelen van de Game toegang tot de Thuispagina.

Let op! Geef als leerkracht nooit je eigen inloggegevens van Mijn MediaMasters aan een klas.

Alleen tijdens de MediaMasters Game zijn er jokers te verdienen. Op de Thuispagina is te zien welke jokers er al zijn vrijgespeeld door de klas. Let op! Dit overzicht is alleen te zien als jullie zijn ingelogd met de klassennaam en wachtwoord.
 

Vragen over de MediaMasters Club

MediaMasters bestaat uit twee onderdelen: de Game en de Club.

MediaMasters Game
De MediaMasters Game is een crossmediale game voor in de klas en thuis. Spelenderwijs maken de leerlingen kennis met de kansen en de gevaren van media. De leerlingen moeten met elkaar laten zien welke mediavaardigheden zij in huis hebben om de game tot een goed einde te brengen.

Leerlingen worden vijf speldagen uitgedaagd om de hoofdrolspelers in de game te helpen. Hiervoor moeten zij in de klas en thuis MediaMissies volbrengen. Dat zijn vragen en opdrachten die te maken hebben met thema’s op het gebied van mediawijsheid. De klas die de meeste punten scoort mag zich de meest mediawijze klas van Nederland noemen en wint mooie prijzen. Iedere leerling ontvangt aan het einde van de week een MediaMasters diploma.

MediaMasters Club

Een klas die lid is van de MediaMasters Club heeft het gehele schooljaar toegang tot extra MediaMissies en opdrachten. De club gaat iedere twee maanden op een laagdrempelige manier in op een actueel thema rondom media en mediawijsheid. De MediaMasters Club bevat geen filmische verhaallijn of competitie-element en is qua tijd naar eigen inzicht te doorlopen. Het is mogelijk om een Clubmoment te pauzeren en op een later moment verder te gaan.

MediaMissies en opdrachten in MediaMasters worden samengesteld uit het aanbod van netwerkpartners van Mediawijzer.net.

Een klas die lid is van de MediaMasters Club heeft het gehele schooljaar toegang tot extra MediaMissies en opdrachten. De club gaat iedere twee maanden op een laagdrempelige manier in op een actueel thema rondom media en mediawijsheid.

MediaMissies en opdrachten in MediaMasters worden samengesteld uit het aanbod van netwerkpartners van Mediawijzer.net.

De MediaMasters Club richt zich op leerlingen uit groep 7 en 8. Deelname is gratis.

Speciaal onderwijs
De MediaMasters Club richt zich op leerlingen uit groep 7 en 8 van het regulier basisonderwijs. De MediaMasters Club bevat geen filmische verhaallijn of competitie-element en is qua tijd naar eigen inzicht te doorlopen. Het is mogelijk om een Clubmoment te pauzeren en op een later moment verder te gaan. Hierdoor kan de MediaMasters Club ook door leerlingen uit het speciaal (basis)onderwijs naar eigen inzicht van de leerkracht worden gebruikt.

Zet in Mijn MediaMasters bij ‘Mijn gegevens aanpassen’ op je profielpagina een vinkje in het vakje: Ja, ik wil e-mails ontvangen over de MediaMasters Club. Je ontvangt dan een e-mail met het thema en de bijbehorende instructies iedere keer als er een nieuwe MediaMasters Club online staat. Vervolgens kan deze MediaMasters Club op het digibord op een zelf gekozen moment in de klas gestart worden. Elk Clubmoment bestaat uit deze onderdelen:

  • Basis
    • Een filmpje (ter introductie op het thema)
    • 5 multiple choice-vragen (om informatievaardigheden te oefenen)
    • Een doe-opdracht (zelf aan de slag)
    • Een stelling (ruimte om in de klas te praten over het thema)
    • Een thuisopdracht (om ook ouders/verzorgers te betrekken bij het thema)
  • Verdieping
    • Een verdiepingsopdracht (voor in de klas)
    • Tips voor aanvullend lesmateriaal

De verdiepingsopdracht(en) vallen buiten het tijdspad en geven de leerkracht de vrijheid om te differentiëren.

1. Ga naar Mijn MediaMasters
2. Maak een Mijn MediaMasters-account aan en meld jouw klas(sen) aan
3. Doorloop het aanmeldformulier en zet een vinkje bij ‘Ja, ik wil e-mails ontvangen over de MediaMasters Club’
  • Een thema uit de Club duurt ongeveer 45 à 60 minuten
  • 2 weken vooraf ontvangt de leerkracht een vooraankondiging per e-mail
  • Tijdens de les op elk gewenst moment stoppen en weer doorgaan. De website onthoudt waar jullie zijn gebleven.
  • Thema’s blijven één jaar online beschikbaar, dus veel vrijheid om zelf een geschikt moment te bepalen
  • Extra aandacht besteden aan een bepaald thema? Bij elke Club zijn verdiepingsopdrachten beschikbaar. Deze vallen buiten het tijdspad.
Ja, om mee te doen aan de MediaMasters Club moet je een Mijn MediaMasters-account hebben. Zet tijdens het aanmeldproces of op je profielpagina bij ‘Mijn gegevens aanpassen’ een vinkje bij Ja, ik wil e-mails ontvangen over de MediaMasters Club. Je ontvangt dan automatisch een aankondiging als de nieuwste editie van de MediaMasters Club online staat.
Elk Clubmoment heeft een eigen thema, aansluitend op de actualiteit.

De volgende thema’s zijn beschikbaar:

Clubmomenten blijven één jaar beschikbaar. Ze kunnen dus op elk gewenst moment worden doorlopen.

De Clubmomenten komen tot stand met medewerking van netwerkpartners van Mediawijzer.net

Zelf onderzoek doen naar de betrouwbaarheid van bronnen is een belangrijk leerdoel van de MediaMasters Club. Daar wordt bij elk thema aandacht aan besteed, bijvoorbeeld door multiple choice-vragen over het thema te stellen. Deze vragen hebben als doel om de kinderen te leren informatie uit externe bronnen te lezen, te filteren en te beoordelen.

Elke MediaMasters Club bevat minimaal 5 van deze vragen (MediaMissies). Afhankelijk van het thema wordt een extra onderzoeksopdracht aangeboden.

In de e-mailings over de MediaMasters Club die leerkrachten ontvangen, verwijzen we ook wel eens door naar netwerkpartners die betaald mediawijs lesmateriaal aanbieden dat past bij het thema.

Inspelen op mediawijsheid vraagt om actualiteit en betaald lesmateriaal is vaak beter up-to-date dan gratis materiaal.

Betaald lesmateriaal is dus zeker de moeite waard om in overweging te nemen.

 

Vragen over de MediaMasters Wall

De MediaMasters Wall is een online prikbord waarop leerlingen filmpjes, foto’s en berichten kunnen plaatsen over mediawijze onderwerpen, over MediaMissies en over doe-opdrachten tijdens de MediaMasters Game en de MediaMasters Club.
Door berichten te plaatsen op de Wall zien kinderen wat leerlingen van andere klassen en/of scholen maken, en kunnen ze elkaar (respectvol) commentaar geven en/of inspireren.

Daarnaast heeft de Wall een belangrijke functie in het betrekken van ouders. Zij kunnen op de Wall zien waarmee hun kind op school zo enthousiast is bezig geweest.

Ben je leerling? Dan kun je alleen berichten plaatsen. Log hier in met je klassen-account. Je bericht verschijnt niet zomaar op de Wall. Je leerkracht moet het bericht eerst goedkeuren. Vraag je leerkracht om de berichten van jouw klas te bekijken en goed te keuren.

Ben je leerkracht? Dan kun je berichten plaatsen en goedkeuren. Log hier in met je leerkracht-account. Berichten van jouw leerlingen worden alleen zichtbaar op de Wall als jij ze goedkeurt. Berichten van jouw leerlingen die nog goedgekeurd moeten worden herken je aan een uitroepteken in de linkerbovenhoek. Klik op het bericht en vervolgens op de knop ‘goedkeuren’. Je kunt een bericht ook verwijderen als het ongepast is door op de knop ‘verwijderen’ te klikken.

Het account van de leerkracht heeft meer rechten. Met het leerkracht-account beheert hij/zij de gegevens van zijn/haar klas(sen) in Mijn MediaMasters.

Wil de klas een bericht plaatsen op de Wall? Gebruik daarvoor de inloggegevens van de klas. Deze heeft de leerkracht.

Wil de leerkracht een bericht plaatsen en/of goedkeuren? Log dan in op MijnMediaMasters.

Die staan in Mijn MediaMasters. Log in met het leerkracht-account.

Bij profiel staan de inloggegevens per aangemelde klas.

Dat hoeft niet. Als je je hebt aangemeld voor de Game en/of de Club, heb je met je klas(sen) automatisch toegang tot de Wall.

Het bekijken van de Wall is voor iedereen openbaar toegankelijk. Het plaatsen van berichten is alleen voor klassen en/of leerkrachten die zijn aangemeld voor de Game en/of de Club.

Berichten worden pas gepubliceerd na goedkeuring van de docent.

Mediawijzer.net doet haar uiterste best om ongepaste content te voorkomen, maar is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de berichten op de MediaMasters Wall.

 

Overige vragen

MediaMasters is een initiatief van Mediawijzer.net, het Nederlands netwerk voor mediawijsheid dat is opgericht in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Mediawijzer.net heeft als doelstelling om de mediawijsheid van kinderen van 0-18 jaar te bevorderen.

Meer over ons en onze partners.

Ieder jaar vernieuwt Mediawijzer.net de Game, dus het is geen probleem om leerlingen twee jaar achter elkaar mee te laten spelen. Ook introduceren we ieder jaar nieuwe onderwerpen om met mediawijsheid kennis te maken en zorgen we dat het spel zo goed mogelijk aansluit

Mediawijzer.net biedt iedere twee maanden een nieuwe MediaMasters Club aan met een nieuw thema. Thema’s blijven minimaal een jaar online beschikbaar.

Campagnemateriaal en de laatste persberichten over MediaMasters zijn te vinden op de perspagina van MediaMasters.
MediaMasters wordt gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid (17 t/m 24 november 2017). Tijdens deze campagneweek vraagt Mediawijzer.net aandacht voor het belang van mediawijsheid voor kinderen. Kinderen groeien namelijk op in een wereld vol media. Dit betekent niet dat zij ook wijs met media om kunnen gaan. Elk jaar opnieuw worden daarom scholen, ouders en mediamakers opgeroepen kinderen te ondersteunen.

Kijk voor meer info ook op de website: www.weekvandemediawijsheid.nl of neem voor vragen contact op via info@mediawijzer.net.

Mediawijsheid staat voor ‘de verzameling competenties die je nodig hebt om actief en bewust deel te kunnen nemen aan de mediasamenleving.’ Deze definitie komt uit het Mediawijsheid Competentiemodel dat Mediawijzer.net ontwikkeld heeft op basis van 10 competenties.

Lees meer over het Mediawijsheid Competentiemodel, inclusief uitwerking naar competentieniveaus voor kinderen in het po, leerkrachten en pabo-studenten.

Kinderen groeien op in een wereld vol media. Dit betekent niet dat zij ook wijs met media om kunnen gaan. Elk jaar opnieuw worden daarom scholen, ouders en mediamakers opgeroepen kinderen te ondersteunen.

MediaMasters biedt scholen een laagdrempelige en uitdagende manier om in de klas met mediawijsheid aan de slag te gaan. Kinderen leren spelenderwijs over het eigen online gedrag en bewijzen hoe mediawijs ze zijn. Ze maken kennis met de mogelijkheden die media bieden en leren er kritisch mee om te gaan.

Tijdens de uitdagende opdrachten uit MediaMasters moeten kinderen overleggen, samenwerken, zelf media maken, media interpreteren en nemen zij het eigen mediagedrag onder de loep. Zo worden zij met én van elkaar mediawijzer.

De meeste scholen bieden hun leerlingen medialessen aan. Als het gaat om lessen op het gebied van media en mediawijsheid, is er voor scholen nogal wat te kiezen. In het dossier Lesmateriaal op mediawijsheid.nl staat een overzicht van leerlijnen, lesmateriaal en andere materialen.
 

Bibliotheken

Bibliotheken spelen een belangrijke rol tijdens de MediaMasters Game. Zij vormen (als Huizen van de Mediawijsheid) een plek waar ouders en kinderen terecht kunnen voor vragen, ondersteuning en activiteiten op het gebied van mediawijsheid.

Bibliotheken maken ook deel uit van het spel door middel van de Bibliotheekopdracht.

» Kijk op de speciale pagina voor bibliotheken voor informatie om als bibliotheek aandacht te besteden aan MediaMasters.