Rol van bibliotheken

Dit jaar staat er van 17 tot en met 24 november een spannende editie van de MediaMasters Game voor kinderen uit groep 7 en 8 op het programma. Uiteraard is de bibliotheek ook dit jaar weer goed in het mediawijsheidspel vertegenwoordigd met een klassikale MediaMissie en een speciale bibliotheekopdracht over bijzondere bronnen ontwikkeld door de Koninklijke Bibliotheek i.s.m. de Bibliotheek op school. Let op! Deze bibliotheekopdracht is ter voorbereiding nu al inzichtelijk voor bibliotheekmedewerkers maar het is een onderdeel van de MediaMasters Game die gespeeld wordt tijdens de Week van de Mediawijsheid (17 t/m 24 november). Het is niet toegestaan om deze opdracht voor 17 november in de bibliotheek aan te bieden. 

De klassikale MediaMissie is dit jaar in samenwerking met CPNB gemaakt over het genre sciencefiction. Nederland Leest staat dit jaar in het teken van Robotica. Dat was een geschikte aanleiding om de samenwerking aan te gaan en het thema te gebruiken in deze MediaMissie.

Welke scholen in de regio doen mee?

Bibliotheken kunnen MediaMasters aangrijpen om andere dienstverlening van de bibliotheek gericht op informatievaardigheden en mediawijsheid onder de aandacht te brengen. De lijst met deelnemende scholen wordt vanaf september tweewekelijks geüpdate en is op deze pagina te downloaden

Help mee promoten!

Vanaf 1 juni is de inschrijving voor MediaMasters geopend. De MediaMasters Game is een gratis, crossmediale game voor in de klas en thuis die wordt gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid. Kijk voor informatie en aanmelden op deze website. Helpen jullie mee om de scholen in jullie regio’s te activeren? Promotiemateriaal waaronder teksten, posters en flyers zijn te downloaden via www.weekvandemediawijsheid.nl/toolkit. Bekijk de trailer en deel deze met de scholen in jouw regio. Inschrijven met de klas kan voor de Game én de Club. De MediaMasters Club geeft het gehele schooljaar toegang tot extra MediaMissies en opdrachten.

Veelgestelde vragen

Uiteraard is de bibliotheek ook dit jaar weer goed in het mediawijsheidspel vertegenwoordigd met een klassikale MediaMissie en een speciale bibliotheekopdracht over bijzondere bronnen ontwikkeld door de Koninklijke Bibliotheek i.s.m. de Bibliotheek op school.

De bibliotheekopdracht zal zich richten op informatievaardigheden. Op de website van de Webdetective wordt een speciale pagina ingericht met opdrachten en uitleg over bijzondere bronnen. Enkele bronnen die uitgelicht zullen worden zijn Delpher.nl voor de geschiedenis uit kranten, maar we zullen ook een kijkje nemen in de geschiedenis van het internet met behulp van The Wayback Machine.

Let op! Deze bibliotheekopdracht is ter voorbereiding nu al inzichtelijk voor bibliotheekmedewerkers maar het is een onderdeel van de MediaMasters Game die gespeeld wordt tijdens de Week van de Mediawijsheid (17 t/m 24 november). Het is niet toegestaan om deze opdracht voor 17 november in de bibliotheek aan te bieden.

Bibliotheken zetten steeds meer in op mediawijsheid. Voor kinderen, leerkrachten, ouderen en andere doelgroepen worden verschillende programma’s en projecten uitgevoerd. Iedereen kan bij hen terecht met vragen over mediawijsheid. In samenwerking met de bibliotheken (en vanuit de Koninklijke Bibliotheek) is in MediaMasters een online opdracht opgenomen over informatievaardigheden, de zogeheten bibliotheekopdracht. Bibliotheken kunnen deze speciale opdracht aangrijpen om andere dienstverlening van de bibliotheek gericht op informatievaardigheden en mediawijsheid onder de aandacht te brengen.

Als bibliotheek meedoen aan MediaMasters:
» Help scholen in jullie regio’s te activeren om deel te nemen aan de MediaMasters Game en/of Club. De lijst met deelnemende scholen wordt vanaf september tweewekelijks geüpdate en is te downloaden op deze pagina.

» Bibliotheken kunnen de bibliotheekopdracht in de Game ook aangrijpen om andere dienstverlening van de bibliotheek gericht op informatievaardigheden en mediawijsheid onder de aandacht te brengen. Let op! Deze bibliotheekopdracht is ter voorbereiding nu al inzichtelijk voor bibliotheekmedewerkers maar het is een onderdeel van de MediaMasters Game die gespeeld wordt tijdens de Week van de Mediawijsheid (17 t/m 24 november). Het is niet toegestaan om deze opdracht voor 17 november in de bibliotheek aan te bieden.

» Promotiemateriaal waaronder standaardteksten, posters en flyers zijn fysiek te bestellen én digitaal te downloaden via www.weekvandemediawijsheid.nl/campagnemateriaal

» Leuke informatie om te delen via sociale media, nieuwsbrief en website: de sneak preview van de Game, te vinden als tekst onder de spannende trailer en de Instagramaccounts van de hoofdpersonen. Bekijk hier de trailer en bekijk hier de Instagramaccounts en Facebookpagina voor leraren.

De bibliotheekopdracht kan op school worden gespeeld, thuis of in de bibliotheek. Bibliotheken kunnen leerkrachten natuurlijk stimuleren om de leerlingen de bibliotheekopdracht ook daadwerkelijk in de bibliotheek te laten maken. In veel gevallen is het mogelijk om met verdiepende lessen en activiteiten aan de slag te gaan. Geef de mogelijkheden aan.
Voor het uitvoeren van de opdracht is er alleen een pc, laptop of tablet met internettoegang nodig.

Tijdens de Week van de Mediawijsheid gaan docenten, ouders, professionals, kinderen en jongeren samen in gesprek over online gedrag en mediawijze vaardigheden.

» Binnenkort op de mat! In de week van 16 – 22 oktober ontvangt iedere bibliotheek in Nederland een pakket met daarin posters van de Week van de Mediawijsheid met het logo van de bibliotheek en flyers voor MediaMasters. Tip: hang de poster op en deel de flyers uit. De poster is nu al te downloaden via https://www.weekvandemediawijsheid.nl/toolkit/

» Om op een laagdrempelige manier als bibliotheek iets leuks te organiseren tijdens de Week van de Mediawijsheid heeft de Bibliotheek op School een praktische handleiding gemaakt voor een workshop over Virtual Reality. Download de hand-out voor bibliotheken

» Bibliotheken kunnen rondom het thema of een ander mediawijs onderwerp meedoen met de Week van de Mediawijsheid door een activiteit te organiseren. Denk bijvoorbeeld aan een informatieavond, workshop, app-café, voorstelling of festival. Kijk voor tips in het inspiratiedocument en vergeet niet je activiteit op de kaart aan te melden.

» Extra tip voor activiteiten: het Mediawijsheid Debat. Op vrijdag 17 november organiseren Mediawijzer.net, Beeld en Geluid, Nederlands Debat Instituut, en Vodafone/Ziggo het Mediawijsheid Debat. In Beeld en Geluid gaan jongeren, ouders, docenten en mediamakers met elkaar in debat. Thema’s die aan bod komen zijn: privacy, het verspreiden van gevoelige informatie, omgaan met nepnieuws, de rol van professionele media, wat kunnen we van elkaar leren en nog veel meer. Het debat is via verschillende kanalen te volgen en vanaf die dezelfde dag online terug te bekijken. Organiseer in de bibliotheek bijvoorbeeld een kijkavond, eventueel aanvullend met een informatieavond, lezing of mediawijze leestips. Meer informatie over het debat volgt in oktober op www.weekvandemediawijsheid.nl.

» Maak ter promotie van de campagne en eigen activiteiten gebruik van de handige toolkit met teksten, logo’s, links en meer:https://www.weekvandemediawijsheid.nl/toolkit/

Heb je projecten, workshops of ander aanbod rondom het thema ‘Generatie Media: samen mediawijs’ voor op de campagnewebsite? Mail naar info@mediawijzer.net

Help scholen in jullie regio’s te activeren om deel te nemen aan de MediaMasters Game en/of Club. De lijst met deelnemende scholen wordt vanaf september tweewekelijks geüpdate en is te downloaden op deze pagina.

Mediawijzer.net moedigt bibliotheken aan MediaMasters en hun eigen activiteiten te promoten onder scholen in hun verzorgingsgebied. Hiervoor zijn promotiematerialen beschikbaar.

De Koninklijke Bibliotheek en de Bibliotheek op School is namens alle bibliotheken in Nederland als afzender zichtbaar in alle promotionele uitingen en persberichten rondom MediaMasters.

Deel de trailer